تاریخ انتشار | 19 فوریه 2022 |
---|---|
فرمت فایل | ورد ـ word ـ قابل ویرایش |
تعداد صفحات | 3 صفحه |
این تحقیق مقاله دارای موضوعاتی همچون مقدمه تحلیل نتیجه گیری و … می باشد ودر ۳ صفحه تنظیم شده است و دارای پسوند ورد word قابل ویرایش است
گئورگى ليگتى موسيقيدان اتريشى/ مجارستانى و از بزرگترين آهنگسازان موسيقى قرن بيستم در سن ۸۳سالگى پس از يك دوره بيمارى در وين درگذشت. ليگتى از آن دسته موسيقيدانان (هنرمندان) جسورى بود كه از قواعد متعارف زيبايى شناسى فاصله گرفته و در فرم و محتوا سبك شخصى، غيرمعمول و جديد را به كار برده اند. محدوديت و تعصب در وجود او جاى نداشته و آزادانه و بى پروا به تجربه هنر دست مى زد. تلاش او بيشتر در جهت قابل درك يا دست يافتنى كردن موسيقى اش بوده؛ تلاشى كه شايد بسيارى از بزرگان موسيقى مدرن آن را فراموش كرده اند.
ليگتى در سال ۱۹۲۳ در مجارستان و در خانواده اى يهودى به دنيا آمد. از هولوكاست نجات يافته اما پدر و برادر خود را در جنگ از دست داد. پس از جنگ و در زمان كمونيسم در مجارستان او نيز مانند بسيارى از هنرمندان تحت فشار انواع محدوديت ها، كنترل ها و سانسورها كار مى كرد و دولت تنها به او اجازه مى داد ترانه هاى محلى و فولكلور را تنظيم كند. به همين دليل ليگتى در سال ۱۹۵۶ از مجارستان به اتريش گريخت و تابعيت اين كشور را پذيرفت. زندگى در جنگ و پس از آن در دوران ديكتاتورى و سركوبگرى باعث شد تا ليگتى با هر نوع استبداد، سركوب و محدوديتى مبارزه كند: «حكومت هاى استبدادى از فواصل نامطبوع (Dissonances) بيزارند!»
او در وين با ساير بزرگان موسيقى مدرن آشنا شده و ارتباط برقرار كرد. «اتمسفر» اثر اركسترال او كه در ۱۹۶۱ ساخته شد به سرعت او را مشهور كرد. در اين قطعه او تقريباً تمامى پارامترهاى سنتى ملوديك، هارمونيك و ريتميك را كنار گذاشته و بر اصوات با بافتى دائماً در حال تغيير متمركز مى شود. ميكروپوليفونى واژه اى است كه او درباره آن اين گونه توضيح مى دهد: «بافتى به شدت متراكم كه اجزاى تشكيل دهنده آن به طور جداگانه قابل شنيدن نيستند و تنها در كنار هم قرار گرفتن آنها شكلى از موسيقى را مى سازد.»
ليگتى كه به علم فيزيك نيز علاقه بسيار داشت از جهان طبيعت براى خلق قواعد موسيقايى جديد خود الهام مى گرفت. ليگتى معتقد بود كه موسيقيدانان قادر نيستند خود را از سنت هاى موسيقايى جدا سازند. او در سال ۱۹۹۶ در مصاحبه اى گفت: «هنر جديد به زنجيره اى از سنت ها بسته شده است. نمى توان از آن گريخت. زمانى كه من به وين آمدم موسيقيدانان درگير بلاتكليفى هاى دائمى بودند كه مثلاً ۱۲نت صحيح است يا نه؟ يا اينكه موسيقى پس از بولز و اشتوكهاوزن به كجا خواهد رفت؟ من آنقدر گستاخ بودم كه با ارائه اتمسفر نشان دهم مى شود كارى كاملاً متفاوت انجام داد. من نمى توانم اين عقيده را درك كنم كه در حال حاضر ما دو نوع موسيقى داريم: مدرن و پست مدرن. همين و بس و هيچ راه سومى هم وجود ندارد. هميشه صدها راه هست كه فقط بايد آنها را پيدا كرد.»
و….
این ها فقط بخشی از متون این مقاله و تحقیق و پروژه به صورت پراکنده و ناقص می باشد ، برای دانلود تحقیق ، دانلود مقاله ، دانلود پروژه به صورت کامل لطفا آن را خریداری نمایید. ( بالای صفحه )
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.